Veganistisch eten

Je hoort de laatste tijd steeds meer over veganisme. Vegan restaurants, bloggers die aandacht besteden aan veganisme en zelfs enkele BN’ers die vegan zijn. Maar wat is veganisme nu eigenlijk?
Wanneer iemand veganist is, ofwel plantaardig eet, houdt dit in dat deze persoon geen vlees, vis, zuivel en eieren tot zich neemt. De voeding bestaat dus enkel uit plantaardige producten. Voorbeelden hiervan zijn: groente, fruit, verschillende granen, peulvruchten, noten, bonen, en verschillende plantaardige ‘zuivelproducten’ en vleesvervangers.

Dit lijkt misschien ingewikkeld en vreemd, want waarom zou iemand ineens overstappen op een plantaardig dieet en geen dierlijke producten meer eten wanneer deze de basis vormen van een Westerse maaltijd? Daar zullen we in de kopjes ‘waarom plantaardig eten’ en ‘Veganistisch eten en vitamines/voedingsstoffen’ antwoord op geven.

 


 

Sanne van Rooij


Ekomenu en Living the Green Life hebben krachten gebundeld en presenteren met gepaste trots de eerste vegan maaltijdbox in Nederland. De menu's, samengesteld door Sanne van Rooij, laten je zien hoe makkelijk, gevarieerd en smaakvol plantaardig eten kan zijn.



SANNE VAN ROOIJ - Founder van plantaardig platform Living the Green Life
Ik ben Sanne van Rooij, 27 jaar oud en ik ben gek op lekker, gezond en vooral vegan eten! Ja, ik eet veganistisch. Dit houdt in dat ik geen dierlijke producten eet. Dit klinkt heel extreem en waarschijnlijk moeilijk te bevatten voor mensen die van een stukje vlees houden. Toch ben ik heel blij met mijn keuze en ik zal vertellen waarom.

Twee jaar geleden at ik nog alles. Vlees, vis, geraffineerde suikers, lactose noem maar op. Ik merkte dat ik mij vaak lusteloos voelde en vaak al moe was als ik opstond. Zonde! Want je moet elke dag genoeg energie hebben om de dingen te doen die je leuk vindt! Ik wilde hier iets aan veranderen en ben mij gaan verdiepen in verschillende stromingen binnen de voeding. Boeken als ‘The 80/10/10 Diet’, ‘The Food Revolution’, ‘The China Revolution’ en ‘Kitchen Cures’ gingen er binnen een dag doorheen. Dit veranderde mijn kijk op mijn voedingspatroon. Zoveel informatie! Zoveel goede tips! Maar waar begin je? Precies! Bij het begin… Ik ben niet van de ene op de andere dag overgestapt op een veganistisch dieet. Ik wist dan wel veel over hoe het kan bijdragen aan een goede gezondheid, maar over veganistisch koken helemaal niets!
De eerste stap voor mij was geen vlees en vis meer. Ik was altijd al ‘part-time’ vegetariër dus dit was voor mij geen moeilijke overstap. Wel moest ik letten op bepaalde voedingsstoffen als eiwitten en ijzer. Deze haal ik nu uit peulvruchten, bonen, molasse, groene bladgroenten, tofu en noten.

Hierna begon ik lactosevrij te koken en eten. Dit betekent dat ik geen dierlijke zuivelproducten meer gebruikte. Ik ben opgegroeid met het idee dat melk goed voor je is. Helaas ben ik erachter gekomen dat dit niet het geval is. Koemelk bijvoorbeeld bevat enorm veel caseïne en fosfor. Fosfor kan door verzuring gevaarlijk zijn voor de botten. Calcium haal ik liever uit bladgroenten en noten!

Enkele weken later ben ik volledig veganistisch gaan eten en ik heb hier geen dag spijt van gehad. Ik heb meer energie, ben niet meer ziek geweest, heb geen last gehad van kwaaltjes, die duiden op een lage weerstand, mijn huid en haar hebben er nog nooit zo gezond uitgezien, ik slaap beter en heb geen last meer van een opgeblazen gevoel!

Rond de tijd dat ik volledig ben overgestapt op een veganistisch dieet, heb ik een profiel op Instagram aangemaakt. Ik wilde voor mijzelf een soort kookboek maken en deelde foto’s van mijn gerechten plus het recept. In eerste instantie voor vrienden en familie, maar er bleken veel mensen geïnteresseerd te zijn. Nu heb ik 140.000 volgers, die mijn passie voor lekker en gezond eten delen, op mijn Instagrampagina BeautyBlends.

Ik zal iemand nooit vertellen wat hij/zij moet eten. Het belangrijkste is dat je goed luistert naar je lichaam. Wat voor de een goed werkt, is voor de ander bepaald geen feestje. Maar mocht je geïnteresseerd zijn in veganistisch eten, wil je eens wat nieuwe recepten uitproberen of sparren over dit onderwerp, dan kan je me altijd bereiken door een mailtje te sturen naar info@livingthegreenlife.nl

Waarom plantaardig?

Benieuwd waarom mensen kiezen voor een plantaardig dieet? Wij sommen de vier belangrijkste redenen voor je op.

GEZONDHEID
Ik ben in eerste instantie voor mijn gezondheid overgestapt op een plantaardig dieet. Uit onderzoeken is gebleken dat plantaardige voeding de kans op heel veel verschillende aandoeningen zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten zou kunnen verkleinen. Plantaardige voeding bevat bovendien geen cholesterol en minder verzadigde vetten.
Andere bijkomende voordelen kunnen zijn: meer energie, een rustige huid, een betere nachtrust en sterkere nagels en haar.

ETHISCH ASPECT
Toen ik overstapte op een plantaardig dieet, ben ik mij gaan verdiepen in deze manier van eten en de levensstijl die daarbij komt kijken. Ik heb enorm veel boeken gelezen en documentaires gekeken. Geschokt was ik, te leren over het dierenleed dat komt kijken bij het vlees dat je in de supermarkt kan kopen. Ik heb altijd oogkleppen opgehad en natuurlijk wist ik wel dat dieren dood werden gemaakt, maar wilde me daar verder niet mee bezig houden. Na het zien van verschillende documentaires en filmpjes kon ik er niet meer omheen. Dieren lijden omdat mensen dierlijke producten willen consumeren. Ik wil daar geen bijdrage aan leveren. Alleen om deze reden zou ik dan ook nooit meer terug kunnen én willen naar het eten van dierlijke producten.

MILIEU
De impact van de vlees- en zuivelindustrie op het milieu is vreselijk groot. Wist je bijvoorbeeld dat de bio-industrie de grootste boosdoener is van het broeikaseffect? Ja meer nog dan alle auto’s, vliegtuigen en ander verkeer ter wereld bij elkaar! Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat de uitstoot die komt kijken bij 1 kilo vlees gelijk staat aan op en neer rijden naar Zuid-Frankrijk. Op dit moment wordt een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen toegeschreven aan de veehouderij. Dan hebben we het nog niet over het waterverbruik. Voor 1 kilo vlees wordt 15.000 liter zoetwater verbruikt. Perfect drinkwater. Dit staat gelijk aan zo’n 6 maanden douchen – even voor de beeldvorming.

VOEDSELPROBLEMATIEK
Steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat voor de productie van vlees, zuivel en eieren op zeer grote schaal veevoer (zoals soja, maïs, enz.) wordt verbouwd. In totaal wordt momenteel meer dan 70% van alle landbouwgrond gebruikt voor veeteelt. Bovendien zijn er meerdere kilo’s veevoer nodig om 1 kg vlees te produceren. Het is dan ook efficiënter om landbouwgrond direct in te zetten voor voedselproductie ten behoeve van menselijke consumptie. Zo kan een bijdrage geleverd worden aan de vermindering van het wereldvoedselprobleem.

BRONVERMELDING
http://www.veganisme.org/veganisme/waarom/
https://www.vegansociety.com/go-vegan/why-go-vegan

Voedingsstoffen

Ekomenu en Sanne van Rooij hebben voedingsdeskundige en diëtiste Lisa Steltenpool gevraagd haar visie op een plantaardig voedingspatroon te delen.



LISA STELTENPOOL - voedingsdeskundige & diëtiste
Lisa Steltenpool is voedingsdeskundige & diëtiste. Ze runt haar eigen online diëtistenpraktijk waar ze vele cliënten coacht naar een gezonde levensstijl. Ze schreef het succesvolle boek ‘De vegarevolutie’, dat werd uitgeroepen tot Beste Kookboek van 2014 en een Vegan Award won. Afgelopen jaar verscheen haar tweede vegan lifestyleboek: ‘Kickstart, naar een energieke en gezonde levensstijl’.
Lisa Steltenpool zegt dat een gezond, plantaardig eetpatroon qua basis bestaat uit veel groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen en gezonde vetten. Als je gezond eet - zoals volgens de piramide- krijg je bijna alle voedingsstoffen ruim binnen. Enkel vitamine B12, vitamine D, jodium en omega-3 zijn aandachtspunten.


Vitamine B12
Vitamine B12 is erg belangrijk voor je zenuwstelsel en energieniveau. Je hebt in je lichaam een voorraad voor enkele maanden of soms jaren. Als je een (ernstig) tekort aan vitamine B12 oploopt is de zenuwschade hiervan onomkeerbaar. Om zeker te zijn van voldoende inname is het essentiele om twee keer per week 1000 mcg te nemen.

Vitamine D
Vitamine D is nodig om calcium goed uit de voeding op te nemen en is noodzakelijk voor gezonde botten en tanden. Verder speelt het een rol bij je gemoedstoestand en je immuunsysteem. De aanbeveling is om in de donkere maanden (oktober-mei) dagelijks minimaal 10mcg te nemen.

Jodium
Jodium is erg belangrijk voor een goede schildklierwerking en een gezonde energiestofwisseling. Van nature zit jodium veel in zeewier, zoals zeekraal, nori en kelp. Echter zijn de hoeveelheden hierin erg wisselend. Ook zit er gejodeerd zout in brood maar moet je dagelijks zes sneetjes brood (met gejodeerd zout, dus niet biologisch) eten om je dagelijkse behoefte te halen. Daarnaast is het ook mogelijk kelp supplement te nemen. Dagelijks één tablet is voldoende (150 mcg jodium = 100% ADH).

Omega-3
Omega-3 is een vetzuur dat erg goed is voor je hart, bloedvaten en ogen. Nu zit omega-3 volop in vis, maar dit is niet de meest gunstige keuze vanwege de milieubelasting, dierenleed en gifstoffen. Daar schreef ik ook dit blog over. Omega-3 uit algen is een veel zuiverdere keuze en in één capsule zit precies de juiste hoeveelheid voor één dag.

Ook zit omega-3 in lijnzaad, walnoten, hennepzaad, chiazaad en avocado. Om de optimale hoeveelheid binnen te krijgen zou je wel dagelijks minimaal 1 eetlepel gebroken lijnzaad moeten eten. Mocht dat niet (altijd) lukken is een supplement een handige aanvulling.


Disclaimer: er gelden soms andere of aanvullende adviezen voor kinderen, ouderen, zwangeren en zieke mensen. Neem altijd contact op met een deskundige om er zeker van te zijn dat jouw voeding compleet is.

Veganistisch met Ekomenu

Kijk hier voor de veganistische recepten van Ekomenu.
Alle ingrediënten die Ekomenu gebruikt zijn afkomstig van Ekoplaza

De veganistische maaltijdbox bevat alles wat je nodig hebt om 4 veganistische maaltijden te bereiden. Elk gerecht is apart verpakt in een maaltijdzak en heeft een receptenkaart met duidelijke uitleg, ingrediënten, voedingswaarden, allergenen en tips.

De maaltijden
De maaltijden bevatten gemiddeld 600-1000 kilocalorieën per persoon.
• Plantaardig: 200-300 gram groenten, regelmatig peulvruchten en af en toe noten, vleesvervangers, kruiden.
• Eiwitten: peulvruchten, noten en zaden, volkoren granen en vleesvervangers.
• Koolhydraten: pasta, aardappels, peulvruchten, rijstproducten, etc.

Bereidingstijd

De bereiding van de veganistische gerechten is niet moeilijk, maar kan wel wat meer bereidingstijd vragen dan onze andere gerechten. We streven naar snelle gerechten (circa 30 minuten).

Herkomst

De ingrediënten zijn zoveel mogelijk van het seizoen en van Nederland. We hebben een uitgebreid netwerk van boeren en leveranciers in Nederland en de rest van Europa. Alle ingrediënten zijn 100% biologisch. Daardoor bevatten ze geen kunstmatige toevoegingen. Binnen het biologische keurmerk zijn slechts 48 (natuurlijke) E-nummers toegestaan ten opzichte van 900 E-nummers in niet-biologische voedingsmiddelen. De biologische landbouw werkt zonder bestrijdingsmiddelen, waardoor de producten puur en schoon zijn en je ze vaak zelfs niet hoeft te schillen. Goed voor je lijf en ook goed voor de bodem.

Verpakking

We gebruiken zo min mogelijk verpakkingsmaterialen. Onze producten zitten in kunststofboxen, die vele malen gebruikt kunnen worden. EKOMENU werkt niet met eenmalige kartonnen boxen. De producten worden zoveel mogelijk op maat verpakt, zodat er weinig wordt verspild.

Wat heb je nodig in je keukenkastje?
Veganisten gebruiken in hun voedingspatroon vaak andere producten om bijvoorbeeld eieren of melkproducten te vervangen. In onze maaltijdbox is dit ook het geval. Producten die handig zijn om in je keukenkastje te hebben zijn:
- Bakolie, zoals kokosolie
- Olijfolie extra vierge
- Edelgistvlokken
- Lijnzaad
- Appelciderazijn
- Citroensap
- Siroop (zoals dadel-, rijst-, maplesiroop)
- Specerijen zoals: paprikapoeder, komijn, currypoeder en kurkuma
- Peper en zout

Disclaimer: Als volledig veganist kan het lastiger zijn aan de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen te komen die je lichaam nodig heeft. Door middel van de veganistische maaltijdbox is er een mogelijkheid lekker, gemakkelijk en gezond veganistisch te eten. Echter het is goed om naast de maaltijden een gezond en gevarieerd dieet te volgen. Enkel de maaltijdbox van Ekomenu voldoet niet aan de dagelijkse behoefte van deze vitamines en mineralen.

 .        
  Laden...