Koolhydraatarm eten?

Koolhydraatarm eten is helemaal in. Als leefstijl of als dieet om af te vallen. Omdat jij je daar lekker bij voelt.
Als je koolhydraatarm eet, sla je bijvoorbeeld brood, aardappels, rijst en pasta over en vermijd je suiker.

Wil je de komende maanden op gezond gewicht blijven of raak je liever nog een paar kilootjes kwijt?
Eet koolhydraatarm met Ekomenu en gebruik de code: ikeetkoolhydraatarm en ontvang bij jouw menu het 7x7 recepten afslankboek van Jasper Alblas als inspiratie (kostenloos).
 
 

Wat is het?

Welke koolhydraatarme diëten zijn er?
Er zijn veel koolhydraatarme diëten, maar wij lichten het dieet van Jasper Alblas, Dokter Frank en Atkins toe.

Wat vindt Jasper Alblas koolhydraatarm?
In een koolhydraatarm dieet minimaliseer je het aantal koolhydraten in je voeding. Je vermijd zoveel mogelijk koolhydraatrijke producten: pasta, rijst, brood, noedels, suiker en al het geproduceerde voedsel waar suiker of granen inzitten. Gezonde producten met weinig koolhydraten zijn bijvoorbeeld:
- Noten, zaden en pitten
- Vis, vlees, ei en gevogelte
- Groente en (een beetje) fruit
- Natuurlijke oliën
- Peulvruchten en kiemen van groente en zaden 
- Kruiden en specerijen.
Je gebruikt in dit dieet de bovenstaande producten om je eigen weekmenu samen te stellen.

Jasper deelt de producten in in 2 categorieën:
- Vrij te consumeren (eet zoveel als je wilt)
- Consumeren met mate

Je gebruikt in dit dieet recepten op basis van de bovenstaande producten om je weekmenu samen te stellen. In het 7x7 Afslank Receptenboek van Jasper Alblas geeft hij een volledig weekmenu dat je kunt volgen en waardoor jij je kan laten inspireren. Het Koolhydraatarme menu van Ekomenu met drie avondmaaltijden past hier perfect in.

Wat vindt Atkins koolhydraatarm?
Het Atkins dieet is een dieet waarin je weinig koolhydraten eet. Koolhydraten zitten voornamelijk in frisdrank, koek en witte pasta. Tijdens het Atkins dieet eet je meer eiwitten en vetten om je lichaam van energie te voorzien. Het is meer een gezonde levensstijl. Het eten van weinig koolhydraten is goed voor mensen die willen afvallen en mensen die gezond en gevarieerd willen eten. Het is de bedoeling dat je een koolhydraatarme leefstijl aanneemt. Atkins schrapt geen koolhydraten, want dat is ongezond. Atikins geeft het verschil tussen langzame en snelle koolhydraten aan. Snelle (ongezonde) koolhydraten worden snel opgenomen in het bloed en hebben een grotere kans opgeslagen te worden als buikvet. Producten die snelle koolhydraten bevatten zijn: wit brood, witte pasta, rijst, aardappelen, snoep, koek, frisdrank.

De langzame koolhydraten (gezonde) koolhydraten worden langzaam opgenomen in het bloed en kunnen daardoor gebruikt worden als energie. Atkins benadrukt hier ook niet te veel van te eten. Producten die langzame koolhydraten bevatten zijn: kip, groente, noten, zaden, olijfolie, vis.Ekomenu biedt voornamelijk langzame (volkoren) koolhydraten in het Variatie menu. In het kooldyraatarme menu worden de koolhydraatcomponenten zoals brood en pasta helemaal gemeden.

Atkins maakt gebruik van eigen koolhydraatarme producten (repen, drankjes en bijv. brood of pasta).

Wat vindt Dokter Frank/Previtas koolhydraatarm?
In Nederland heeft Dr. Frank van Berkum veel bekendheid gekregen met zijn boek “Slank met dokter Frank”. Dit dieet is ketogeen en bestaat uit eiwitrijke, koolhydraatarme voedingsmiddelen. Het idee van de hoge eiwit-inname is dat het lichaam bij piekbelasting dan niet de eiwitreserves in de spieren hoeft af te breken om brandstof te verkrijgen, maar juist de eiwitten die je extra eet.
Omdat het dieet ketogeen is, net zoals Atkins, veranderen er veel regels van wat men normaal zegt over gezond eten, de vet inname is niet extreem laag want dit gebruik je nu als brandstof en het aantal calorieën is ook niet erg beperkt zoals in een “traditioneel honger dieet“.
GoBento biedt koolhydraatarme recepten volgens de methode van Dokter Frank en Atkins. Zij bieden een afslankdieet gebaseerd op ketogene verbranding.

Welke bronnen hebben we gebruikt?
- Koolhydraatarmrecept.nl
- Voedingscentrum
- Atkins
- Jasper Alblas
- Dietdoctor.com

Waar is nog meer te lezen over koolhydraatarm
- Low carb challenge
- Koolhydraatarmrecept.nl

In je lichaam

Wat is glycemische index?
“De glycemische index is een maat voor de vertering van koolhydraten en geeft de stijging aan van het glucosegehalte van het bloed na de inname van koolhydraten.”

De glycemische index (GI) schat in hoe snel de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden afgebroken en waarbij hun glucose snel in het bloed komt, hebben een hoge glycemische index. Koolhydraten die langzaam afbreken en waarbij hun glucose geleidelijk in het bloed komt, hebben een lage glycemische index.
Van 2 producten waarin evenveel koolhydraten zitten, kan het ene product sneller meer glucose in het bloed afgeven dan het andere. De zogenaamde glycemische respons is verschillend. Daarom hebben we het over snelle en langzame koolhydraten. De GI van een product wordt bepaald door 2 uur te kijken naar de toename van de hoeveelheid glucose in het bloed, veroorzaakt door 50 gram voedingsmiddel, ten opzichte van dezelfde hoeveelheid koolhydraten in een standaardvoedingsmiddel (wit brood)’. De glycemische index van een product hangt van meer af dan van alleen de koolhydraten. Vetten spelen ook een rol.

Hoge GI: 70 of hoger
Lage GI: minder dan 55

Wat is Glycemische last?
De GI is lastig om praktisch toe te passen. Daarom bestaat de glycemische last (GL of glycemic load). Bij de glycemische last wordt rekening gehouden met de hoeveelheid koolhydraten in een product en met de hoeveelheid die iemand van een product eet.

Hoge GL: groter of gelijk aan 20
Lage GL: is kleiner of gelijk aan 10

Wat zijn Ketose en Lipolyse?
Te weinig koolhydraten zorgt ervoor dat de energievoorziening overgaat op het verbanden van vet uit voorraden. Lipase (een enzym dat vet afbreekt) zorgt ervoor dat het vetweefsel zich splitst en naar het bloed gaat. Lichaamscellen breken het verder af tot ketonen. Bij iedere afbraak komt energie vrij voor de lichaamscel.
Ketonen worden verder afgebroken tot koolzuurgas en water, waarbij heel veel energie vrijkomt. Deze vetafbraak heet lipolyse. Dit wordt door een aantal hormonen geregeld. Vetzuren verbranden niet helemaal als er naar verhouding meer vet dan koolhydraten binnen komt. Ketonen hopen zich op en dit heet ketose. Het lichaam kan dit uitscheiden door urine of de (stinkende) adem. Als dit niet kan, wordt het bloed zuur en ontstaat keto-acidose (zuurvergiftiging). Men wordt misselijk, vermoeid, duizelig en men kan (extreem) bewusteloos ralem. Ook kan het leiden tot pijnlijke ontstekingen in allerlei weefsels, doordat uitscheiding van ureum wordt belemmerd.

Richtlijnen Ekomenu

Standaardrichtlijnen volwassenen
2000 kcal voor een vrouw (dagelijks)
2500 kcal voor een man (dagelijks)
Dit geldt voor volwassenen die dagelijks matig intensief in beweging zijn.

Afslanken
Wij streven naar 450 - 600 kcal per warme maaltijd. Hieronder vallen die recepten die laag zijn in koolhydraten en/of laag in kilocalorieën. Door koolhydraatbronnen te vervangen door groentes of koolhydraatarme producten bevatten veel van onze gerechten minder kilocalorieën dan de reguliere maaltijden.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheden macronutriënten
Eiwit: 10 - 25 EN%
Vet: 25 - 40 EN%
Koolhydraten <40 EN%

Koolhydraatarm: Vezels: 14 gram per 1000 calorieën

Per persoon per warme maaltijd
Energie: 500 -700 kcal
Eiwitten: 15-20 gram
Vezels: 14 gram per 1000 calorieën
Vet: 20 – 30 gram
Plantaardig: 200-250 gram groenten, regelmatig peulvruchten, af en toe noten, vleesvervangers en kruiden.
Eiwitten: vlees, vis, een vleesvervanger, ei of zuivel.

Richtlijnen Ekomenu koolhydraatarm
De koolhydraatarme maaltijdzak bevat alles wat je nodig hebt voor 3 maaltijden met vlees, vis en vegetarische gerechten. Elk gerecht is apart verpakt in een zak en heeft een receptenkaart met duidelijke uitleg, ingrediënten, voedingswaarden, allergenen en tips.
Klik hier voor een overzicht van alle koolhydraatarme recepten.

Richtlijnen koolhydraatarm gerecht
De maaltijden bevatten gemiddeld 450-600 kilocalorieën per persoon.
Daarnaast hanteren wij circa 20 – 40* g koolhydraten per persoon per warme maaltijd.
Plantaardig: 200-250 gram groenten, regelmatig peulvruchten, af en toe noten, vleesvervangers en kruiden.
Eiwitten: vlees, vis, een vleesvervanger, ei of zuivel.
Koolhydraten: geen toegevoegde koolhydraatcomponenten in de vorm aardappels, granen en suikers. Zoete aardappels en quinoa vormen hierop een uitzondering*.

*Bij Ekomenu hanteren wij het beleid dat er geen koolhydraatcomponenten in de vorm van aardappels, granen en suikers worden toegevoegd aan onze gerechten. Echter wordt er een uitzondering gemaakt voor zoete aardappels en quinoa. Wij zijn van mening dat zoete aardappel prima past in het Koolhydraatarm menu. Als we de voedingswaarden van de zoete en normale aardappel met elkaar vergelijken, zijn de verschillen minimaal. In beide producten zit ongeveer 20 gram. Zoete aardappels bevat per 100 gram twee keer zo veel vezels als normale aardappels. Hierdoor worden de koolhydraten veel langzamer opgenomen, wat ervoor zorgt dat de bloedsuikerspiegel zeer langzaam stijgt en zeer langzaam daalt. Zoete aardappels veroorzaken dus geen pieken in de bloedsuikerspiegel en belemmeren de vetverbranding niet.
* verder kijken wij naar het totaal van de maaltijd en niet naar de afzonderlijke ingrediënten.


Bereidingstijd
De bereiding van de koolhydraatarme gerechten is niet moeilijk, maar kan wel wat meer bereidingstijd vragen dan onze andere gerechten. We streven naar snelle gerechten.

Herkomst
De ingrediënten zijn zoveel mogelijk van het seizoen en afkomstig uit Nederland. We hebben een uitgebreid netwerk van boeren en leveranciers in Nederland en de rest van Europa. Alle ingrediënten zijn 100% biologisch. Daardoor bevatten ze geen kunstmatige toevoegingen. Binnen het biologische keurmerk zijn slechts 54 (natuurlijke) E-nummers toegestaan ten opzichte van 900 E-nummers in niet-biologische voedingsmiddelen. De biologische landbouw werkt zonder chemische bestrijdingsmiddelen waardoor de producten puur en schoon zijn.

Verpakking
We gebruiken zo min mogelijk verpakkingsmaterialen. EKOMENU werkt niet met eenmalige kartonnen boxen, maar met herbruikbare kunststof boxen. De producten worden zoveel mogelijk op maat verpakt zodat er weinig wordt verspild.

Welke bronnen hebben we gebruikt?
1. Energie (calorieën). Voedingscentrum encyclopedie. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/energie.aspx
2. Richtlijnen goede voeding 2015. Gezondheidsraad, Health council of the Netherlands. 4 november 2015.
3. E-nummer lijst bewaakt. Scientanova, Advies en training in voedingsmiddelen. Beschikbaar via: http://www.scientanova.com/wp-content/uploads/2017/01/E-nummerlijst-bewaakt.pdf

Actie koolhydraatarm

Voel jij je lekker? En wil je gewicht blijven of liever nog wat kilootjes eraf?
Samen met Jasper Alblas introduceert Ekomenu het Koolhydraatarme menu. Start nu en eet 4 weken koolhydraatarm volgens de aanpak van Jasper Alblas. Jasper is een autoriteit op het gebied van afslankrecepten en auteur van het 7x7 Afslank Receptenboek.

Hoe werkt het?
- 4 weken het Koolhydraatarm menu van Ekomenu: maaltijdbox met koolhydraatarme recepten en ingrediënten voor 3 complete avondmaaltijden.
- Alle producten zijn 100% biologisch.
- Laat je de rest van de week inspireren door de afslankrecepten van Jasper Alblas.
- Je ontvangt het 7x7 Afslank Receptenboek (kostenloos).
- Je krijgt blijvend toegang tot alle koolhydraatarme recepten van Ekomenu.
De kosten zijn 42 euro per week.

Hoe doe ik mee?
Ga naar Ekomenu en kies daar het Koolhydraatarm menu, flexibellidmaatschap, aantal personen en leverdatum. Voer bij bestelling de code: ikeetkoolhydraatarm in zodat wij weten dat jij meedoet met de Koolhydraatarme weken en het gratis 7x7 Afslank Receptenboek ontvangt.
Voor een goed resultaat is het belangrijk dat je tenminste 4 weken meedoet. In 'Mijn Ekomenu' kun je altijd je leveringen aanpassen of pauzeren.
Ekomenu is een initiatief in nauwe samenwerking met Ekoplaza.
  Laden...